956

نگاهی به فتنه در دوران صدر اسلام تا وقایع 88

یک سال قبل

هم رسانی

   نگاهی به فتنه در دوران صدر اسلام تا وقایع 88

فتنه به‌عنوان پدیده¬ای که در آن به علت غبارآلودشان و پیچیدگی فضا حاصل می¬گردد، پیشینه¬ای به درازای تاریخ بشر و به¬ویژه از بدو اجتماعی شدن انسان دارد. در صدر اسلام و بعد از فوت پیامبر اسلام حضرت محمد (ص) شاهد شکل¬گیری فتنه در محیط جامعه اسلامی بودیم.
در محیط فتنه بود که علی (ع) باآن‌همه بزرگی، اقتدار و در عین مظلومیت 25 سال خانه¬نشین می¬شود. هرچند که امام اول شیعیان برای حفظ وحدت میان مسلمانان از هرگونه اقدام خشونت¬بار و تحریک¬کننده اجتناب می¬کند، اما در دوران زمامداری کوتاه ایشان نیز این فضای بی¬بصیرتی برخی از نخبگان و عوام است که باعث می¬شود تا علی (ع) شب¬ها سر را در چاه برد و باخدای خود از انحراف¬های پس از فوت پیامبر اکرم و فتنه نجوا کند. در میانه¬های نبرد صفین و درزمانی که گفته می¬شود مالک اشتر چند شمشیر تا پیروزی و خیمه¬های معاویه فاصله داشته است، با طراحی عمر و عاص و قرآن کردن بر نیزه¬ها، علی (ع) مجبور به پذیرش حکمیت علی¬رغم میل خود می¬شود. جالب آنکه مردم و نخبگان بی¬بصیرت حتی امام اول شیعیان را مجبور به پذیرش حکمیت عنصری ساده‌لوح اما دین¬دار به نام ابوموسی اشعری می¬کنند و پس از اتفاق¬های پس از حکمیت، همان نخبگان تحمیل و تردید هستند که به علی می¬¬گویند تو خود حکمیت را پذیرفتی! در ادامه و در جنگ جمل، گروهی با مدیریت طلحه و زبیر تلاش می¬کنند تا با همراه کردن عایشه همسر پیامبر و برای آنچه خون¬خواهی خلیفه‌ی مقتول عثمان می¬خوانند علم فتنه را دوباره بلند کنند.
در فضای فتنه و غبارآلودگی و بی¬بصیرتی نخبگان و حتی بسیاری از توده¬هاست که علی (ع) در محراب شهید می¬شود و گروهی پس از شنیدن خبر شهادت او با تعجب از خوب می¬پرسند مگر علی هم نماز می-خواند! در دوران امام حسن (ع) نیز فتنه و عدم‌تشخیص صحیح از سوی عوام و به¬ویژه خواص جامعه منجر به تحمیل صلح با معاویه به امام دوم شیعیان می¬شود و امام حسن مجتبی (ع) در اثر همین فضا و دسیسه¬ها سرانجام توسط همسر خود به شهادت می¬رسند. اما شاید بتوان تلخ¬ترین و جان¬گدازترین خروجی فتنه را در سال‌های ابتدایی ظهور اسلام را قیام سیدالشهدا برای احیای امربه‌معروف و نهی از منکر و اصلاح دین جدش حضرت محمد (ص) دانست. به‌واقع عدم‌تشخیص درست نخبگان جامعه و مردم منجر به حوادث جان¬سوز کربلا و شهادت حسین (ع) و 72 نفر از یاران او می¬گردد.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در بهمن 1357 نیز ما در دوره¬هایی با پیچیدگی¬هایی مواجه بوده¬ایم که غبارآلودشان فضا و عدم‌تشخیص¬ها به¬ویژه در میان خواص بی¬بصیرت منجر به تحمیل هزینه¬های سنگینی به جامعه و رهبری شده است. جریان عزل بنی¬صدر، قائم‌مقامی آیت‌الله حسینعلی منتظری و درنهایت عزل ایشان توسط امام خمینی، فتنه 78 و سرانجام فتنه سبز سال 88 تنها نمونه¬های بوده¬اند از این پیچ¬های سرنوشت¬ساز تاریخی. در این دوره¬ها، نقش¬آفرینی عوامل خارجی و عناصر داخلی را در جهت دمیدن بر فضای فتنه باعث شده است تا ریزش و رویش¬های بسیاری را شاهد باشیم. یکی از مقاطع حساس و سرنوشت¬ساز تاریخ جمهوری اسلامی ایران بدون تردید حوادث تلخ سال 88 بوده است. حوادثی که پس از 7 سال از گذشت آن‌ها، هنوز هم واکاوی آن و هشدار در خصوص درس گرفتن از ابعاد مختلف آن به‌منظور جلوگیری از نفوذ جریان نفوذی به مراکز تصمیم گیر و تصمیم¬ساز نظام از سوی رهبری در حال تکرار و گوشزد شدن به نخبگان و مردم است. مشاهده نظرات

هم رسانی

چگونه می‌توانید این مطلب را به دیگران برسانید؟

بالا

مهمترین خبرها

برنامه دیدبان بی‌بی‌سی فارسی در این هفته در کنار تداوم سیاه‌نمایی علیه وضعیت ایران، با اعترافی جالب در خصوص وضعیت زنان در جامعه صهیونیستی همراه بود.

2 روز قبل