2076

آیا آیت‌الله علم الهدی و رئیسی علت مشکلات غرب‌گرایان و بی‌بی‌سی با مشهد هستند؟!

27 روز قبل

هم رسانی

   آیت‌الله علم الهدی، امام جمعه مشهد مقدس و آیت‌الله رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی

فضاسازی رسانه‌ای بی‌بی‌سی علیه مشهد مقدس در ایران، با محوریت حمله به دو چهره روحانی در این شهر همچنان ادامه دارد.

در سالهای اخیر با نقش آفرینی پررنگ مشهد در حوادث سیاسی و فرهنگی ایران شاهد تشدید حملات گسترده رسانه‌ای به این شهر در رسانه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان ماهواره‌ای و سرپنجه‌های داخلی آنها هستیم. حمله به احمد علم الهدی (امام جمعه و نماینده ولی فقیه) و ابراهیم رئیسی (تولیت آستان قدس رضوی) به عنوان عوامل اصلی پررنگ شدن نقش سیاسی و فرهنگی این شهر در تحولات ایران در کانون توجه‌های این شبکه رسانه‌ای و اتاق فکراش قرار دارد.

ارائه چهره‌ای سیاه و ادبیات برچسب زنانه بارها از رسانه‌های غرب گرایی چون بی‌بی‌سی فارسی و جریان‌ها و رسانه‌های داخلی همسو با آنها مشاهده شده است. این ادبیات کاملاً سیاسی و کینه ورزانه با کاندیدا شدن ابراهیم رئیسی در انتخابات سال 1396 ریاست جمهوری در کانون توجه عملیات تخریبی و دوقطبی ساز قرار گرفت.

این تحلیل‌ها با نگاهی جبرگرایانه و بدون اشاره به نقش پررنگ مشهد در تحولات تاریخ معاصر ایران و به‌ویژه از عصر رضا خان به این سو، اینگونه فضاسازی می‌کند که این شهر به پایتخت تندروها تبدیل شده است و آن‌ها می‌خواهد نقش قم را در تحولات سیاسی کشور بگیرند. تمامی این تحلیل‌ها و خبرسازی‌ها به طور مشخص همان گونه که اشاره شد به گونه‌ای جبرگرایانه، احمد علم الهدی و ابراهیم رئیسی را به عنوان تنها دلیل مقاومت جدی و فراگیر این شهر در برابر اقدام‌ها و رفتارهای جریان غرب گرا در موضوعات خاص فرهنگی چون کنسرت و ورود زنان به استادیوم برای تماشای مسابقات ورزشی مردان معرفی می‌کنند.

در این برداشت مشهد به عنوان غولی که به دنبال ارتجاع و سوق دادن کشور به سمت مخالفت با آزادی و تفریح مردم و به‌ویزه طبقه متوسط جدید شهری است مورد تخریب قرار می‌گیرد. در میان اقشار جامعه ایرانی، طبقه متوسط جدید که دارای نگرش‌های عرفی و غرب گرایانه تر هستند به عنوان جامعه هدف مورد توجه رسانه‌هایی مانند بی‌بی‌سیفارسی و جریان‌های غرب گرا قرار گرفته‌اند.

 این جریان سازی رسانه‌ای در حالی است که شهر مشهد به عنوان کانون تفریحات آبی در ایران شناخته می‌شود و بسیاری از مراکز بزرگ تفریحی، اقامتی و سرگرمی بزرگ ایران در این شهر مشغول به فعالیت هستند. اعجاب آور آنکه هیچ گاه این واقعیت‌های موجود از سوی این رسانه‌ها مطرح نمی‌شد و رفتار سیاسی و کاملاً کینه ورزانه نسبت به مشهد با اتخاذ ادبیات اوهام گونه مورد توجه قرار می‌گیرد.

 رسانه‌های جریان لیبرال و غرب گرا با محوریت بی‌بی‌سی در راستای همین سناریو به تحریف سخنان آیت الله احمد علم الهدی می‌پردازند. در برنامه این رسانه توجه بر کلید واژه اینکه آیت الله ابراهیم رئیسی داماد امام جمعه و نماینده ولی فقیه است به عنوان خطی خبری دائماً به افکار عمومی پمپاژ شد. در این عملیات رسانه‌ای کاملاً هدف‌دار تلاش بر آن است که تا با تحریک احساسات مخاطبان اینگونه تصویرسازی شود که آیت الله احمد علم الهدی و ابراهیم رئیسی به دلیل نسبت فامیلی، کاملاً فضای فرهنگی و سیاسی مشهد را در دست دارند و با حمایت‌های سیاسی و اقتصادی خود به تقویت جریان به اصطلاح تندرو می‌پردازند.


در ابعاد سیاسی ماجرا نیز با تشدید مخالفت‌ها با سند 2030، برجام، FATF، CFT از سال 2015 در میان بخش‌هایی از حاکمیت و مردم و همچنین تشدید سیاست‌های افراطی آل سعود و آمریکا شاهد تشدید عملیات رسانه‌ای تخربی و داستان سرایی‌های عجیب در خصوص شهر مشهد در میان رسانه‌های ماهواره‌ای و جریان غرب گرایی داخلی بودیم. آن‌ها بار دیگر آیت الله احمد علم الهدی و آیت الله ابراهیم رئیسی را به عنوان متهم اصلی معرفی کرده و از واژه "ایالت خودمخدار خراسان" به عنوان کلیدوازه تخربی بر علیه جریان‌های ارزشی و انقلابی استفاده می‌کنند.


شوربختانه مشهد به علت مخالفت با طرح‌هایی چون FATF، CFT به عنوان اژدهای هفت سر فساد مورد ترک تازی رسانه‌ای اتاق فکرهای لندن نشین و تهران نشین قرار می‌گیرد. به طور مثال بی‌بی‌سی فارسی در این باره نوشت: "مشهد پایتخت هرج و مرج مالی در ایران است. دو فساد سازمان یافته یعنی پروژه پدیده شاندیز و مؤسسات اعتباری ثبت شده در مشهد تنها نوک کوه یخ است.  آستان قدس رضوی هم به عنوان بزرگترین کارتل اقتصادی ایران و یکی از بزرگترین کارتل‌های اقتصادی خاورمیانه بدون پرداخت مالیات یا هرگونه نظارت دولتی فعالیت می‌کند. حجم ثروت عظیم این نهاد قابل گمانه زنی نیست"


در باب بحث‌های مؤسسات مالی و اعتباری در مشهد باید گفت که اولاً این حوادث محصول عدم نظارت‌ها است و تنها محدود به مشهد نیست و مشابه همین جریان‌ها را در شهرهایی چون تهران، اراک، تبریز و اصفهان نیز مشاهده شده است.

مطرح کردن آستان قدس رضوی به عنوان بزرگترین کارتل اقتصادی ایران و یکی از بزرگ‌ترین آن‌ها در خاورمیانه به هیچ عنوان با واقعیت همخوانی ندارد و هیچ گاه برای اینگونه ادعاها سند و مدرکی ارئه نشده است. این خط خبری تخریبی و هدف دار در حالی که هیچ کس به نقش شرکت‌های بزرگ فعال و زیر مجموعه وزارتخانه‌های تعاون، صنعت و معدن و حتی ارتباطات که بخش مهمی از کیک اقتصاد ایران را در کنترل دارند اشاره‌ای نمی‌کند. در باب مالیات نیز شخص ابراهیم رئیسی در مبارزات انتخاباتی سال 1396 و پس از آن با رد این خبرسازی‌ها در خصوص مالیت پاسخ اینگونه خبرسازی‌ها را داده بود.

در این بین برخی از نمایندگان غرب گرای مجلس ایران مانند محمود صادقی، علی مطهری و پروانه سلحشوری همداستان با این سناریو به اتهام زنی دست زده و به ایفای نقش می‌پردازند.

این تصویرسازی‌های اوهام آلود از نقش آیت الله احمد علم الهدی و ابراهیم رئیسی در حالی است که کسانی که در مشهد فعالیت سیاسی و فرهنگی داشته‌اند می‌دانند که تحلیل‌های بسته و سیاسی اینچنینی با واقعیت‌های میدانی این شهر چندان همخوانی ندارد. برخلاف تمامی تصورهای پمپاژ شده از سوی بی‌بی‌سیجریان ارزشی و انقلابی شهر مشهر از طیف بندی‌های فکری، سیاسی و فرهنگی یکدستی برخوردار نیستند و تنها تفاوت آنها با همین مجموعه‌ها در تهران و یا سایر شهرهای این کشور را باید در تشکیلاتی بودن به نسبت قوی‌ترشان مرتبط دانست. نگاه به جریان‌ها و گروه‌های فکری و فرهنگی این شهر در پیش از انقلاب اسلامی نیز حکایت از سازمان دهی و تشکیلاتی بودن قوی‌تر انقلابیون خراسانی به نسبت بسیاری از شهرهای دیگر ایران دارد.

 اگرچه نمی‌توان به حضور افراد اثرگذاری چون شهید هاشمی نژاد و آیت الله علی خامنه‌ای در دوره پیش از انقلاب اسلامی در مشهد و حضور افرادی چون آیت الله احمد علم الهدی و بعدها ابراهیم رئیسی به عنوان عوامل تسهیل کننده تشکیلاتی شدن جریان انقلابی و ارزشی در خراسان و به‌ویژه شهر مشهد توجه نداشت اما اینکه علت العلل انسجام نسبی‌تر جریان انقلابی و ارزشی را تک عاملی بدانیم نوعی نگاه جبرگرایانه خواهد بود.

 باید توجه داشت که علی رغم تبلیغات مخرب رسانه‌هایی مانند بی‌بی‌سیفارسی و جریان مدعی اصلاح طلبی، تحلیل ارای مردم مشهد در انتخابات ریاست جمهوری سالهای 1384، 1388، 1392 و 1396 و همچنین انتخابات‌های مجلس هفتم، هشتم و نهم حکایت از این دارد که بافت آراء در این شهر مطابق نظر جریان غرب گرا نیست. البته هستند مواردی که جریان غرب گرا توانسته به مانند انتخابات شورای شهر 1396 از چند دستگی جریان انقلابی و ارزشی استفاده کنند و یا اینکه به علت حوادث دیگری چون سوار شدن بر موج دوم خرداد در انتخابات مجلس ششم به پیروزی هم دست یابند.

 اما در کلیت امر خروجی جریان آرا در مشهد تقریباً در بیشتر دوره‌ها به نفع آنها نبوده است. اگرچه جریان لیبرال و غرب گرا با پشتیبانی طبقه متوسط جدید شهری در این شهر دارای پایگاه مستحکمی است اما نخبگان این جریان نتوانسته‌اند به بسیج تمام قد نیروها و منابع دست بزنند.

مشاهده نظرات

هم رسانی

چگونه می‌توانید این مطلب را به دیگران برسانید؟

بالا

مهمترین خبرها

شبکه فارسی زبان بی‌بی‌سی در برنامه دیدبان، به انتقاد از برخورد با مفسدان اقتصادی در ایران پرداخته است.

یک ساعت قبل