434

توهم بی‌بی‌سی از جایگاه زنان پس از اسلام

2 سال قبل

هم رسانی

   بی بی سی فارسی - برنامه پرگار

در این دهکده‌ی جهانی و در عصر ارتباطات و فناوری، دیگر کمتر کسی پیدا می‌شود که نتواند به منابع علمی و تاریخی موردنیاز و مورد سؤال خود دست پیدا کند.
این روزها که رسانه‌های غربی سعی دارند چهره‌ی اسلام ناب را پریشان جلوه دهند و به تخریب ارزش‌ها و آموزه‌های گران‌بهای دین اسلام بپردازند، دریافت واقعیت از منابع دست‌اول واصلی این دین زحمتی برای دین شناسان و جوانان سراسر دنیا ندارد.
برنامه‌ی پرگار بی‌بی‌سی فارسی اخیراً به بررسی جایگاه زنان پس از اسلام پرداخته است و به‌صورت غیرمستقیم، بحثی تطبیقی با سه مهمان خود در راستای مقایسه‌ی زنان ایران باستان(عهد هخامنشی و ساسانی) وزنان پس از اسلام را ارائه کرده است؛ درحالی‌که عنوان برنامه پرداختن به جایگاه زنان پیش از اسلام است.
اما درواقع چقدر از این بحث‌ها و ادعاها درست و حقیقی به نظر می‌رسد؟ آیا تاریخ با گفته‌های بی‌بی‌سی یک‌صدا است؟
این‌ها سوا لاتی است که پس از دریافت هرگونه اطلاعات تاریخی از رسانه‌ها باید از خود پرسید و در پی پاسخ به آن‌ها برآمد و قطعاً اولین منابعی که باید در مورد دین اسلام و شرایط پیروانش به آن رجوع کرد همان قرآن و احادیث است که دو منبع اصلی این دین به شمار می‌رود و پس‌ازآن شایسته است به کتب تاریخی موجه و موثق استناد کرد.
ابتدای این برنامه با مقدمه‌ای از مجری آغاز می‌شود که به نقش عاطفی و سیاسی زنان در ایران باستان اشاره می‌کند و اینکه زنان در ایران باستآن‌هم عاشق بودند و هم می‌توانستند شاهان را از اریکه‌ی قدرت به زیر کشند.
مهمانان چه کسانی هستند؟ استاد تاریخ ادیان، تاریخ ایران باستان و یک ناشر! جای تعجب است که بی‌بی‌سی حتی اصول مباحثه را در این بحث رعایت نکرده است و سؤالی را در ابتدا برای مخاطب ایجاد می‌کند که او را در میدان مقایسه قرار می‌دهد اما کارشناسی که پاسخگوی یک‌طرف این مقایسه باشد در برنامه حضور ندارد و آن‌هم کارشناس تاریخ اسلام و یا کارشناس علوم قرآن و حدیث است.
پس از پراکنده‌گویی‌هایی در مورد رواج ازدواج با محارم در ایران باستان و حضور زنان در جنگ‌ها و وقایع سیاسی و مسائلی ازاین‌دست، ناشر مهمان برنامه‌ی پرگار در مورد ورود اعراب مسلمان به ایران سخن می‌گوید و خشونتی که از خود بروز دادند تا اعتقادات موردنظر خود را حاکم کنند، درحالی‌که اگر ایرانیان به حال خود رها می‌شدند، خودشان به رشد مطلوبی به لحاظ فرهنگی می‌رسیدند، من‌جمله در رابطه با وضعیت زنان.
سؤال اینجاست: آیا واقعاً ورود اعراب به ایران صد در صد توأم با خشونت بود؟ آیا ایرانیان افرادی بی‌خرد و کاملاً بی‌اراده و وابسته بودند که بتوان عقاید آنان را به‌کلی تغییر داد و جایگزینی برایش یافت؟ آیا عقاید اسلامی بازور به ایرانیان تحمیل شد یا ایرانیان در تعاملات علمی و تمدنی با مسلمانان به پذیرش دین اسلام روی آوردند؟
پاسخ این است که ایرانیان از نژادی زیرک و باهوش بودند که حتی از پیامبر گرامی اسلام (ص) روایاتی داریم که درایت و زیرکی و علم دوستی ایرانیان را تحسین کرده‌اند. پس چطور چنین انس آن‌های فرهیخته‌ای می‌توانند به دینی روی بیاورند بدون آنکه شناخت و تمایلی به آن داشته باشند و کاملاً یک امر ناگهانی و تحمیلی خشونت باشد؟ مشاهده نظرات

هم رسانی

چگونه می‌توانید این مطلب را به دیگران برسانید؟

بالا

مهمترین خبرها

ارتباطات میان یکی از کارشناسان فعال شبکه فارسی زبان بی‌بی‌سی با سرویس امنیتی انگلیس کاملا مشهود و معنادار است.

دیروز